Microsoft Excel PowerPivot Basis Cursus

Deze Excel PowerPivot Basis cursus is geschikt voor ervaren Excel gebruikers die uit verschillende databronnen analyses en rapporten willen genereren en ontwerpen.

– PowerPivot in Excel installeren of activeren
– Verschillen Excel en PowerPivot datamodel
– Gegevens importeren
– Relaties tussen tabellen maken
– Berekende kolommen maken in PowerPivot
– Draaitabellen en slicers maken
– Een KPI maken
– Introductie DAX Functies

Deze PowerPivot Basis cursus is bedoeld voor eindgebruikers die geavanceerdere Excel grafieken en tabellen wilt uitbreiden met functies door middel van gegevensbronnen aan elkaar te koppelen. Om deel te nemen aan deze cursus dien je minimaal de onderwerpen uit onze cursussen Excel Basis en Excel Gevorderde te beheersen .


Cursusdetails

Vanafprijs: € 449 Excl. BTW

Locaties: 4

Startdata: 2

Hulp nodig?

Neem contact op met onze klantenservice.

info@cursusgeregeld.nl

030 303 95 14

Stel een vraag via de chat

   
In deze Excel PowerPivot cursus leer je hoe je in Microsoft Excel een PowerPivot model
samenstelt en vervolgens daarop een rapportage maakt met draaitabellen en draaigrafieken. De
gegevens komen uit diverse bronnen zoals uit gekoppelde Exceltabellen, uit tekstbestanden of uit
Databases. Je leert de verschillen kennen tussen een platte Database en een relationele Database en
je maakt kennis met DAX functies om berekeningen ‘los’ te laten op uw data. Je maakt ook kennis met
enkele DAX functies. Wil je hier meer over weten dan kun je deelnemen aan de vervolg cursus PowerPivot Gevorderde.

Voor wie
Deze Excel PowerPivot basis cursus is geschikt voor ervaren Excel gebruikers die uit verschillende
databronnen analyses en rapporten willen genereren en ontwerpen. Om deel te nemen aan deze cursus dient de cursist minimaal de onderwerpen uit onze trainingen Excel Basis en Excel Gevorderde te beheersen.

Inhoud
PowerPivot in Excel installeren of activeren
– Hoe verkrijg je PowerPivot in Excel
– Scherm indeling PowerPivot

Verschillen Excel en PowerPivot datamodel
– Trad. cellenbereik vs. Tabellen in Excel
– Tabellen in Excel maken .xlsx en .xls
– Berekeningen in met Excel tabellen
– Voordelen van tabellen in Excel
– Tabellen in het datamodel
– Voordelen van tabellen in het datamodel

Gegevens importeren
– Een Excel tabel koppelen
– Een Excel tabel importeren
– Tekst en CSV bestanden linken
– Gegevens uit andere gegevensbronnen linken ( Access, SQL, ODBC…)
– Gegevens uit Power Query
– Verbindingen bewerken of herstellen

Geïmporteerde gegevens bewerken
– Bepaalde kolommen niet importeren, verwijderen of verbergen
– Volgorde en namen van kolommen wijzigen
– Sorteren en filteren van gegevens

Meerdere tabellen
– Relaties tussen tabellen maken
– Primaire sleutel vs. vreemde sleutel
– Feiten tabellen en Dimensie tabellen
– Voordelen t.o.v. VERT.ZOEKEN() in Excel
– Hiërarchie maken

Draaitabellen maken
– Draaitabellen een korte herhaling
– Draaitabellen maken m.b.v. het gegevens model (meerdere tabellen)
– Gebruik van impliciete berekeningen
– Een draaigrafiek maken
– Slicers maken en verbinden met draaitabellen en grafieken
– Timeline’s gebruiken
– Voorwaardelijke opmaak in draaitabellen

Berekende kolommen maken in PowerPivot
– Berekende kolommen met rekenkundige operatoren. voor- en nadelen.
– Berekende kolommen met functies
– De functies RELATED() en RELATEDTABLE()

Expliciete berekeningen maken – Metingen
– Metingen vs. impliciete berekeningen
– Metingen vs berekende kolommen
– DAX functies
– SUM(), COUNT(), DISTINCTCOUNT(), MIN(), MAX(), IF

Een KPI maken
– Een meting evalueren en presenteren door het maken van een KPI

Introductie DAX Functies
– Enkele belangrijke DAX functies: SUMX(), COUNTX(), CALCULATE() en ALL()