Cursus Microsoft Excel PowerPivot Basis (1 dag)
Cursus Microsoft Excel PowerPivot Basis
Deze Microsoft Excel PowerPivot Basis Cursus is geschikt voor ervaren Excel gebruikers die uit verschillende databronnen analyses en rapporten willen genereren en ontwerpen.
- PowerPivot in Excel installeren of activeren
- Verschillen Excel en PowerPivot datamodel
- Gegevens importeren
- Relaties tussen tabellen maken
- Berekende kolommen maken in PowerPivot
- Draaitabellen en slicers maken
- Een KPI maken
- Introductie DAX Functies
Deze PowerPivot Basis cursus is bedoeld voor eindgebruikers die geavanceerdere Excel grafieken en tabellen willen uitbreiden met functies. Dit kan door middel van gegevensbronnen aan elkaar te koppelen.
In deze cursus leer je hoe je in Microsoft Excel een PowerPivot model samenstelt en vervolgens daarop een rapportage maakt met draaitabellen en draaigrafieken. De gegevens komen uit diverse bronnen zoals uit gekoppelde Excel tabellen, uit tekstbestanden of uit databases.
Je leert de verschillen kennen tussen een platte Database en een relationele Database. Ook maak je kennis met DAX functies om berekeningen ‘los’ te laten op je data. Wil je hier meer over weten dan kun je deelnemen aan de vervolg cursus PowerPivot Gevorderde.
Voor wie?
Deze Excel PowerPivot basis cursus is geschikt voor ervaren Excel gebruikers die uit verschillende databronnen analyses en rapporten willen genereren en ontwerpen. Om deel te nemen aan de cursus dient de cursist minimaal de onderwerpen uit de cursussen Excel Basis en Excel Gevorderde te beheersen.
Inhoud van de Microsoft Excel PowerPivot Basis Cursus
PowerPivot in Excel installeren of activeren
- Hoe verkrijg je PowerPivot in Excel
- Scherm indeling PowerPivot
Verschillen Excel en PowerPivot datamodel
- Trad. cellenbereik vs. Tabellen in Excel
- Tabellen in Excel maken .xlsx en .xls
- Berekeningen in met Excel tabellen
- Voordelen van tabellen in Excel
- Tabellen in het datamodel
- Voordelen van tabellen in het datamodel
Gegevens importeren
- Een Excel tabel koppelen
- Een Excel tabel importeren
- Tekst en CSV bestanden linken
- Gegevens uit andere gegevensbronnen linken (Access, SQL, ODBC…)
- Gegevens uit Power Query
- Verbindingen bewerken of herstellen
Geïmporteerde gegevens bewerken
- Bepaalde kolommen niet importeren, verwijderen of verbergen
- Volgorde en namen van kolommen wijzigen
- Sorteren en filteren van gegevens
Meerdere tabellen
- Relaties tussen tabellen maken
- Primaire sleutel vs. vreemde sleutel
- Feiten tabellen en Dimensie tabellen
- Voordelen t.o.v. VERT.ZOEKEN() in Excel
- Hiërarchie maken
Draaitabellen maken
- Een korte herhaling over Draaitabellen
- Met behulp van het gegevens model (meerdere tabellen) draaitabellen maken
- Gebruik van impliciete berekeningen
- Een draaigrafiek maken
- Slicers maken en verbinden met draaitabellen en grafieken
- Timeline’s gebruiken
- Voorwaardelijke opmaak in draaitabellen
Berekende kolommen maken in PowerPivot
- Voor- en nadelen. Berekende kolommen met rekenkundige operatoren.
- Berekende kolommen met functies
- De functies RELATED() en RELATEDTABLE()
Expliciete berekeningen maken – Metingen
- Metingen vs. impliciete berekeningen
- Metingen vs berekende kolommen
- DAX functies
- SUM(), COUNT(), DISTINCTCOUNT(), MIN(), MAX(), IF
Een KPI maken
- Een meting evalueren en presenteren door het maken van een KPI
Introductie DAX Functies
- Enkele belangrijke DAX functies: SUMX(), COUNTX(), CALCULATE() en ALL()
Om deel te nemen aan deze cursus dien je minimaal de onderwerpen uit onze cursussen Excel Basis en Excel Gevorderde te beheersen.
Liever een andere Microsoft cursus volgen? Bekijk dan hier ons gehele aanbod.
In deze cursus leer je hoe je in Microsoft Excel een PowerPivot model samenstelt en vervolgens daarop een rapportage maakt met draaitabellen en draaigrafieken.
De gegevens komen uit diverse bronnen zoals uit gekoppelde Excel tabellen, uit tekstbestanden of uit databases.
Je leert de verschillen kennen tussen een platte Database en een relationele Database. Ook maak je kennis met DAX functies om berekeningen ‘los’ te laten op je data.
Wil je hier meer over weten dan kun je deelnemen aan de vervolg cursus PowerPivot Gevorderde.
Voor wie
Deze Excel PowerPivot basis cursus is geschikt voor ervaren Excel gebruikers die uit verschillende databronnen analyses en rapporten willen genereren en ontwerpen. Om deel te nemen aan de cursus dient de cursist minimaal de onderwerpen uit de cursussen Excel Basis en Excel Gevorderde te beheersen.
Inhoud
PowerPivot in Excel installeren of activeren
– Hoe verkrijg je PowerPivot in Excel
– Scherm indeling PowerPivot
Verschillen Excel en PowerPivot datamodel
– Trad. cellenbereik vs. Tabellen in Excel
– Tabellen in Excel maken .xlsx en .xls
– Berekeningen in met Excel tabellen
– Voordelen van tabellen in Excel
– Tabellen in het datamodel
– Voordelen van tabellen in het datamodel
Gegevens importeren
– Een Excel tabel koppelen
– Een Excel tabel importeren
– Tekst en CSV bestanden linken
– Gegevens uit andere gegevensbronnen linken (Access, SQL, ODBC…)
– Gegevens uit Power Query
– Verbindingen bewerken of herstellen
Geïmporteerde gegevens bewerken
– Bepaalde kolommen niet importeren, verwijderen of verbergen
– Volgorde en namen van kolommen wijzigen
– Sorteren en filteren van gegevens
Meerdere tabellen
– Relaties tussen tabellen maken
– Primaire sleutel vs. vreemde sleutel
– Feiten tabellen en Dimensie tabellen
– Voordelen t.o.v. VERT.ZOEKEN() in Excel
– Hiërarchie maken
Draaitabellen maken
– Draaitabellen een korte herhaling
– Draaitabellen maken m.b.v. het gegevens model (meerdere tabellen)
– Gebruik van impliciete berekeningen
– Een draaigrafiek maken
– Slicers maken en verbinden met draaitabellen en grafieken
– Timeline’s gebruiken
– Voorwaardelijke opmaak in draaitabellen
Berekende kolommen maken in PowerPivot
– Berekende kolommen met rekenkundige operatoren. voor- en nadelen.
– Berekende kolommen met functies
– De functies RELATED() en RELATEDTABLE()
Expliciete berekeningen maken – Metingen
– Metingen vs. impliciete berekeningen
– Metingen vs berekende kolommen
– DAX functies
– SUM(), COUNT(), DISTINCTCOUNT(), MIN(), MAX(), IF
Een KPI maken
– Een meting evalueren en presenteren door het maken van een KPI
Introductie DAX Functies
– Enkele belangrijke DAX functies: SUMX(), COUNTX(), CALCULATE() en ALL()